Sztuka projektowania serwisów internetowych nie stoi w miejscu, ale rozwija się w szybkim tempie. Na jej rozwój wpływa między innymi to, że jest dziedziną multidyscyplinarną. Jedną z nauk, które oddziałują na sposoby projektowania stron internetowych, jest psychologia. Nie ma w tym nic zaskakującego. W końcu witryny firm w sieci nie istnieją dla samych siebie, ale służą ludziom. Ważna jest więc znajomość tego, jak użytkownicy korzystają ze stron – to wiedza niezbędna w celu zapewniania im satysfakcjonującego doświadczenia przebywania w serwisie. Zapoznaj się z więc artykułem i sprawdź psychologiczne aspekty projektowania stron.
Znajomość odbiorców i ich celów
Fundamentem dobrze zorganizowanej graficznie i tekstowo strony internetowej jest dokładne poznanie jej odbiorców. Na inne potrzeby będzie bowiem odpowiadać witryna zaprojektowana dla farmaceutów czy lekarzy, a na inne ta przeznaczona dla pacjentów. W przypadku sklepu internetowego należy natomiast przeanalizować przebieg ścieżki zakupowej klienta, przemyśleć między innymi kwestię podziału produktów na odpowiednie kategorie, wybór kilku opcji płatności i dostaw zapewniających wygodne, intuicyjne zakupy.
Treść do skanowania, a nie czytania
Jednym z istotnych aspektów psychologii projektowania stron internetowych jest też zrozumienie percepcji użytkowników i sposobu, w jaki przyswajają oni treści na stronie. Według badań odbiorcy tekstów internetowych często skanują je wzrokiem, a nie czytają dokładnie. W związku z tym pamiętaj, by umieszczać najważniejsze informacje na górze strony internetowej. Ważna jest też umiejętność tworzenia zwięzłych, przyciągających uwagę użytkownika, zachęcających do pozostania na stronie nagłówków i akapitów. Jeżeli interesuje Cię serwis, w którym pojawią się właśnie takie atrakcyjne treści, sprawdź propozycje agencji marketingowej IBIF https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.
Pracujący w niej eksperci projektują efektywne, biorące pod uwagę aspekty psychologiczne strony internetowe w Lublinie i nie tylko.
Postawienie na emocje
Psychologia projektowania stron internetowych obejmuje również kwestię emocji. Jak wynika z badań, człowiek do podjęcia decyzji potrzebuje emocji, nie działa, opierając się wyłącznie na racjonalnym osądzie. Dlatego tak ważne jest wykorzystanie wiedzy o tym, co i jak wpływa na ludzkie emocje, jeśli chodzi o projektowanie stron. Podczas tworzenia witryny trzeba więc wziąć pod uwagę odpowiedni dobór kolorów, ich oddziaływanie na człowieka, właściwy dobór grafik budzących pozytywne skojarzenia, a także nieprzeciążający umysłu odbiorcy, ale wartościowy i ułatwiający mu poruszanie się po witrynie układ treści.
W cenie podczas projektowania jest też zrozumienie kontekstu, w jakim użytkownik może odwiedzać stronę – jego prawdopodobnego stanu emocjonalnego. Na przykład osoba szukająca informacji o chorobach może być przepełniona niepokojem i niepewnością. Nie należy więc potęgować tego stanu, tylko zaproponować taki projekt witryny i treści, który nie pogłębi tego stanu, ale wyciszy negatywne emocje na tyle, na ile to możliwe.
Dobór kolorów
Podczas projektowania stron internetowych ważne jest też stosowanie dobrze dobranych kolorów – te jasne i przyjemne będą wywoływać pozytywne emocje, poczucie harmonii czy radości, natomiast te niepasujące do siebie, zbyt intensywne mogą przyczynić się do pojawienia negatywnych emocji, takich jak frustracja i niepokój. Istotne są skojarzenia wywoływane przez konkretne kolory, przykładowo czerwień to energia, miłość, pasja, a z drugiej strony – niebezpieczeństwo. Niebieski zaś kojarzy się między innymi ze spokojem i zaufaniem. Projektant strony internetowej musi zrozumieć tego typu asocjacje, aby zdecydować się na te kolory, które pasują do danej branży i tematyki witryny. Rozmaite kultury często też przypisują odmienne znaczenia kolorom. W niektórych biały stanowi symbol czystości, a w innych może być kojarzony z żałobą. Dlatego w przypadku adresowania strony internetowej do globalnej społeczności trzeba uwzględnić różnice kulturowe w postrzeganiu kolorów.
Znajomość psychologii projektowania stron internetowych i zastosowanie tej wiedzy może stać się znaczną przewagą firmy nad konkurencją. Dzięki zrozumieniu zachowań i percepcji użytkowników w witrynie projektanci mogą tworzyć strony internetowe, które spełniają oczekiwania odbiorców i budują z nimi trwałe relacje.
Materiał zewnętrzny